Platformu izmaksas un iespējas pelnot internetā

Es strādāju internetā, veidojot aplikācijas (mājas lapām un Android telefoniem), blogus un video. Lai arī mans maizes darbs tomēr ir mājas lapu veidošana, ik pa laikam ir interesanti uzzināt, vai citur un citādāko veidos arī var nopelnīt. Un pats galvenais, cik tas izmaksā, piem., komisijas maksas vai nodokļi.

Rolands

Raksts daļēji tulkots no theverge.com ar asistenta palīdzību.

Satura rādītājs

Aplikāciju veikali

Aplikāciju veikali jeb app stores

Aplikāciju veikali ir tā vieta, kuros darbojas liela daļa biznesu. Vienalga vai kāds pārdod dārglietas caur Etsy vai tērē pārlieku naudas Roblox, aplikāciju veikali ir vārti caur kuriem sasniegt tos cilvēkus, kuri iepērkas no savām mobilajām ierīcēm un datoriem.

Lielākie aplikāciju veikali

Apple App Store

30% komisijas maksa aplikācijām un aplikāciju iekšējiem pirkumiem (tikai virtuāliem produktiem un pakalpojumiem). Tie izstrādātāji, kas pelna mazāk par 1 000 000 USD caur Apple App Store, var pieteikties 15% komisijai caur Apple App Store mazo biznesu programmu.

Google Play

Google Play ir 30% komisijas maksa aplikācijām un iekšaplikāciju pirkumiem (digitāliem produktiem un pakalpojumiem). Atšķirībā no Apple App Store, Google Play automātiski sāk ar 15% komisijas maksu un tikai kad ienākumi pārsniedz 1 miljonu USD komisijas maksa ir 30%.

Microsoft Store

Microsoft Store ir 15% komisijas maksa aplikācijām un 12% komisijas maksa datorspēlēm, sākot ar 2021. gada 1. augustu. Taču jāmin, ka ir 30% komisijas maksa visām aplikācijām, spēlēm un aplikāciju iekšējiem pirkumiem Xbox.

Kopsavilkums par aplikāciju veikaliem

Šeit gan ir izlaists Huawei, kuriem pēc “5G kariem” liegta iespējas darboties Google infrastruktūrā – pakalpojumos un ierīcēs. Mobilo aplikāciju izstrāde mani ir interesējusi jau sen. Tā īsti to neesmu sācis darīt, neskaitot primitīvas un daļēji statiskas aplikācijas izveidojis Android tālrunim. Tomēr lielākā mana uzmanība šobrīd ir sakārtot savu tehnisko infrastruktūru tā, lai to viegli varētu pievienot ikvienai mobilo aplikāciju platformai caur API, ja mobilā aplikācija ir dinamiska.

Otra lieta, kas jāatceras, lielāko daļu aplikāciju veikalu kontrolē arī ierīču ražotāji un atbilstoši arī atbalsts ir lielāks tieši no pašu ierīču ražotāju veikaliem. Tas izpaužas tā, ka trešo pušu aplikāciju augšupielādei jāveic papildus iestatījumi, lai tās vispār varētu instalēt. Ir arī izņēmumi.

Pats esmu reģistrējies tikai Google un Huawei. Ja būs interese, uzrakstīšu arī plašāk vai pieaicināšu kādu, kas zina labāk un plašāk.

Creator platformas

Veidotāju platformas jeb creator platforms

Lai gan aplikāciju veikali lieliski saskan ar ierasto tirgus loģiku, t.i. bizness pārdod produktu vai veikalu, dažādas veidotāju platformas sāk kļūt aizvien populārākas, jo tās ļauj pārdevējam labāk izpausties ar savu radošumu un personību.

Kas ir “pašveidotāju platformas“? Bija mans pirmais jautājums, ieraugot tulkojumu. Izrādās tāda īsta tulkojuma “creator platforms” nav. Tagad būs 🙂

Abonementi

Patreon

Ir 3 dažādi Patreon abonementu veidi (veidotājam):

  • Lite – Patreon patur pie sevis 5% no ienākumiem;
  • Pro – Patreon patur 8%;
  • Premium – Patreon patur 12%;

Katrs no abonementu veidiem ir domāts dažāda veida biznesiem un veidotājiem, piemēram, ar Pro abonementu ir iespēja veidotājam piedāvāt dažādu veidu abonementus saviem pircējiem.

Arī man ir Patreon konts. To kaut kad YouTube video vajadzībām izveidoju … un neizmantoju. Lieki piebilst, ka tur nav neviena abonenta, jo līdz šim rakstam par tādu, iespējams, neviens par nezināja

Rolands.

OnlyFans

OnlyFans ietur tikai 20% no veidotāja ienākumiem un veidotāji var uzstādīt savas abonēšanas cenas no 5 USD līdz 50 USD mēnesī. Savukārt, maksimālais ziedojumu apjoms (individuāls ziedojums) ir 100 USD jaunajiem mājaslapas lietotājiem un 200 USD lietotājiem, kuriem ir bijis konts vismaz 4 mēnešus.

Twitter

Twitter piedāvā plašu klāstu ar veidiem, kā veidotāji var nopelnīt naudu. Super sekotāji (Super Follow) ir abonements sekotājiem 3, 5 un 10 USD vērtībā, kas ļauj redzēt, piemēram, noslēgtus Twitter ierakstus. Biļešu telpas (Ticket Space) ļauj veidotājiem pieprasīt naudu dzīvajam audio pasākumam ar cenām no 1 līdz 999 USD.

Par abiem produktiem Twitter ietur 3% komisijas maksu (pēc pirkuma apstrādes un aplikācijas veikala komisijas) līdz veidotājs ir ieguvis savus pirmos 50 000 USD no platformas. Pēc pirmajiem 50 tūkst. ir 20% komisijas maksa.

Facebook

Facebook ļauj veidotājiem piedāvāt ikmēneša līdzjūtēju abonementus (Fan Subscription), no kuriem Facebook patur 30% komisijas maksu, taču līdz 2023. gadam Facebook nepaturēs nekādu komisijas maksu. Facebook arī piedāvā ziedojumus tiešraidēm punktu veidā (nosaukumā Stars) – 1 punkts ir 1 USD cents.

Video

YouTube

YouTube veidotāji lielākoties pelna naudu no reklāmu ienākumiem (Adsense). YouTube ietur 45% no reklāmu ienākumiem. YouTube ļauj arī kanāliem piedāvāt ikmēneša maksas abonementus (1 – 100 USD), kā arī vienkārši parastus ziedojumus – Super Chat komentārus (1 – 500 USD), Super Sticker (1 – 50 USD) un Super Thanks (2 – 50 USD). No maksas abonementiem un ziedojumiem YouTube ietur 30% komisijas maksu, protams, pēc nodokļu un aplikāciju veikala komisijas maksas aprēķināšanas.

Twitch

Veidotājs var sākt pelnīt naudu no reklāmām, abonementiem un ziedojumiem tiklīdz tie kļūst par Twitch biedru (Twitch affiliate), kam ir noteikts skaits minimālais tiešraižu stundu skaits un sekotāju. Twitch parasti patur 50% komisijas maksu no abonementiem, taču abonementu cena atšķiras no valsts. Skatītājiem ir arī iespēja maksāt ar punktiem – Bits, kuru vērtība ir 1 USD cents par katru. Ir arī iespēja pelnīt naudu no reklāmām – parasti 3,50 USD par katriem 1000 reklāmas skatījumiem.

Audio

Clubhouse

Clubhouse ļauj klausītājiem maksāt veidotājiem pa tiešo caur “Send Money” pogu. Clubhouse nepatur nekādu komisijas maksu un maksātājam pašam ir jāsamaksā par apstrādes rēķiniem.

Spotify

Caur savu apakškompāniju Anchor, Spotify ļauj sērijveida klausīšanās audio veidotājiem (Podcasters) piedāvāt piedāvāt abonementus. Spotify līdz 2023. gadam nebūs nekādu komisijas maksu par šiem abonementiem, taču pēc tam būs 5% komisija. Veidotājiem pašiem ir jāsedz maksas apstrādes rēķini.

Apple

Apple sērijveida klausīšanās audio veidotājiem ir tādi pašas komisijas maksas kā citiem abonementa veidiem Apple. Tas ir – 30% sākuma komisijas maksa, bet ja abonementi paliek vismaz uz gadu, tad ir 15%, kā arī veidotājiem ir jāmaksā 20 USD gadā, lai piedāvātu šos abonementus.

Discord

Caur tiešraides audio Skatuves kanāliem (Stage channels) Discord ļauj veidotājiem pārdot biļetes uz saviem audio pasākumiem, taču šī funkcija pagaidām nav pieejama visiem.

Rakstīšana

Tumblr

Veidotājam ir iespēja piedāvāt abonēšanas maksu (4, 6 vai 10 USD mēnesī) saviem sekotājiem, kas dod iespēju tiem skatīt speciālus abonementu rakstus. Tumblr ir 5% komisijas maksa, taču klāt nāk arī aplikācijas veikalu komisijas maksas.

Te gan jāpiebilst, ka Tumblr ir daļa no Automattic (tie, kas uztur un veido WordPress atvērtā koda satura vadības sistēmu).

Substack

Šī ziņu platforma patur 10% komisijas maksu no abonementa maksas. Substack ļauj rakstniekiem izvēlēties cik viņi vēlas prasīt par abonementu katru mēnesi vai gadu.

Wattpad

Stāstu publicēšanas platforma Wattpad piedāvā dažas ienākuma izvēles dažiem veidotājiem. Cienītāji var nopirkt virtuālas monētas un iegūt pieeju stāsta vai noveles turpinājumam.

Citas rakstīšanas platformas

Ir arī citas rakstīšanas platformās, kā WordPress(.com) vai Medium, kur iespējams pelnīt.

Digitālie tirgi

Digitālie tirgi

Digitālie tirgi fiziskām precēm ir internetveikalu pamatā – liela daļa no mums izmanto Amazon ikdienā vai ik pa nedēļai, vai arī dažreiz palūkojas eBay uz nesenākajām izsolēm. Lai gan lieli uzņēmumi var tikt izveidoti uz šīm platformām, to noteikumi var būt sarežģīti un nodrošina, ka platforma saņem daļu no katras pārdotās lietas.

Lielākie interneta veikali pasaulē

Facebook un Instagram

Facebook saņem vai nu 5% par katru sūtījumu no pārdotajiem produktiem (viens pirkums var iekļaut vairākus pasūtījumus), vai arī noteiktu cenu – 0,40 USD par katru sūtījumu, kas nepārsniedz 8 USD. Tas iekļauj nodokļus, pirkuma apstrādes cenas un piemērojas visiem pirkumiem gan Facebook, gan Instagram.

Amazon

Amazon ir sarežģīti noteikumi, pirmkārt, uzņēmumi var izvēlēties vai izmantot profesionālu pārdošanas plānu (39,99 USD mēnesī), vai individuāla pārdevēja plānu, kuram nav ikmēneša maksa. Tiem, kam ir profesionālais plāns, nav jāmaksā pirkuma apstrādes cena, taču tiem, kas ir uz individuālā, jāmaksā 1 USD par katru pirkumu.

Amazon arī paņem komisijas maksu par katru pirkumu, ieskaitot piegādes cenu. Komisijas maksa ir atkarīga no tā, kas tas par produktu, parasti esot no 8 līdz 20 procentiem. Ir arī 1,80 USD “aizvēršanas” cena digitāliem produktiem – grāmatām, DVD, dziesmām, u.c.

Par darbošanos Amazon platformā ir jāņem ļoti daudz noteikumi, norādījumi un ieteikumi no platformas puses lai veiskmīgi darbotos. Arī pārdošanas strukturēšana un FBA programmai ir “dīvainības”.

Rolands.

Etsy

Etsy prasa 0,20 USD no pārdevējiem, lai viņi varētu izlikt savus produktus pārdošanā. Par katru pārdoto produktu Etsy ietur 5% komisijas maksu, tad patur vēl 3% pirkuma apstrādes cenai, kā arī 0,25 USD.

Etsy arī ir apstrīdēta reklāmas programma, kurā Etsy maksā mājaslapām kā Google, lai izrādītu reklāmas ar saviem produktiem un tad ietur līdz 15% no pirkuma ienākumiem (ja reklāma noved pie pirkuma), taču ne vairāk kā 100 USD. Mazie tirgotāji var nepiedalīties, taču lielajiem – tas ir obligāti, bet vismaz no viņiem Etsy patur 12% par katru jaunpienācēju.

eBay

Īsumā sakot, eBay pārdevēji maksā mazu cenu, lai izliktu produktu pārdošanā, un 12,5% komisijas maksu par katru klienta pirkumu.

Samaksa, lai izliktu produktu, var krasi mainīties atšķirībā no produkta kategorijas un izlikšanas veida. eBay arī piedāvā īpašas maksas iespējas, kas var samazināt samaksas cenas, taču tā ir diezgan sarežģīta izvēle ar iespējām.

Spēļu tirgi

Spēļu tirgi

No viena veidotāja līdz lielam uzņēmumam, atrašānās Steam vai PlayStation veikalos ir ļoti svarīgi pārdevējam. Šie lielie tirgi arī ir galvenie uzņēmumi kompānijām, kam tie pieder, bieži vien ar augstām komisijas maksām.

Lielākie spēlu digitālie veikali

Steam

Steam ir 30% komisijas maksa uz visiem pirkumiem, līdz pirkumu kopsumma sasniedz 10 milj. USD. Pēc tam šī komisijas maksa kļūst par 25%, ja veidotājs pārdod no 10 līdz 50 milj. USD. Par katru nākamo pirkumu Steam ietur 20%.

Epic

Epic patur 12% komisijas maksu no visām pārdotajām spēlēm un spēļu veidotāji saņem 88% no pirkuma. EPIC izpilddirektors Tims Svīnijs rakstīja Twitter, ka no 12%, ko Epic saņem, uzņēmums iegūst tikai 5% kā ienākumus.

PlayStation

Ir teikts, ka Sony patur 30% komisijas maksu no spēļu pirkumiem, kas ir pārdoti PlayStation Store, taču oficiālā maksa nav publiskota.

Xbox

Microsoft arī patur 30% komisijas maksu no visām spēlēm un iekšējiem pirkumiem, kas pārdoti caur Microsoft veikalu. Jāmin, ka tas ir ierastais veidotāju līgums ar Microsoft.

Itch.io

Itch.io ir radikāla pieeja, kā apieties ar veidotāju ienākumu sadalījumu. Pēc noklusējuma, platforma patur 10% komisijas maksu pirms maksas nodrošinātāji saņem savējo. Taču, ja spēļu veidotāji vēlas, viņi var samazināt šo skaitu līdz pat 0% vai pat uzlikt to uz visiem 100%.

Papildināts no tulkotā “A guide to platform fees” (Ian Carlos Campbell, Julia Alexander)

theverge.com

Kopsavilkums

Kā redzams rakstā trūkst kāda būtiska peļņas veida – mājas lapu un to komponenšu pārdošana. Ja būs interese arī par šo tirgus daļu, droši ieraksti komentāros.

Lai arī liela daļa no aprakstītā uz mani īsti neattiecas, piemēram, spēļu tirdzniecība, jo tās neveidoju, vienmēr ir interesanti uzzināt jaunus attīstības virzienus. Neslēpšu ka raksts nav pilnīgs. Kā jau rakstīju iepriekš, ja būs interese, tad tiks veidots jauns vai papildināts šis pats. Tāpat bija arī plāns izveidot vēl vienu tabulu ar kopsavilkumu, tomēr beigās tā iznāca nepārskatāma, arī tādēļ ka ir ļoti daudz nianses dažādās platformās un vietnēs.

Tāpat kā sens (un izbijis) blogu autors, zinu vairākas platformas, kur var pelnīt veidojot rakstus, tos pārdot vai attiecīgi pirkt. Par autordarbu pirkšanu gan jāatsvaidzina atmiņa, jo agrākās autoru tirgus platformas vai nu vairs neeksistē vai mainījušās ar laiku. Bet ticiet, oriģinālus rakstus joprojām ir gatavi pirkt ne vien mediji, bet arī kompānijas.

Jau biju aizmirsis, ka arī man ir savs Patreon konts. Ja Patreon patiešām kāds sāks maksāt, būs jāsāk rakstīt un veidot saturs biežāk.

Abonēt
Ziņot par
guest

1 Komentārs
vecākā
jaunākā balsotākā
Inline Feedbacks
Skatīt visus komentārus