Man piezvanīja, kā es uzskatu krāpnieks, kur balss angļu valodā bija sintizēta ar mākslīgā intelekta palīdzību. Zvans it kā nevainīgs, bet pie otrā īsā teikuma, bija skaidrs, ka tas ir ieraksts un balss veidota sintētiski. Detaļas, kā tieši zinu, ka balss ir sintizēta neatklāšu, jo tiem kuriem jāzina – uzzinās.
Svešs numurs, nepazīstama balss, nevainīgs jautājums
Tie, kuri mani ir mēģinājuši pēdējos desmit un vairāk gados sazvanīt, noteikti būs pamanījuši, ka tas ir gandrīz neiespējami, jo es neceļu klausuli, jo telefons ir uz klusumu režīmu uzlikts, lai netraucētu koncentrēties darbiem. Tas attiecas arī uz MediaBox.lv klientiem, kuriem veidoju web aplikācijas. Mana saziņa notiek rakstiski – čatos ar ģimeni un tuvajiem, bet e-pastos ar citiem.
Veids kā piesakās jaunie klienti arī parasti ir caur e-pastu, retāk zvana. Tieši šī iemesla dēļ gadās, ka paceļu arī klausuli, ja pamanu nepazīstamu numuru. Biežāk tie ir krāpnieki, retāk jauni klienti.
Ņemot vērā, ka veidoju lapas dažādu valstu pārstāvjiem, nav brīnums, ja zvana no ārzemēm. Jocīgi, bet OK.
Saruna
Pati saruna patiesībā bija ļoti īsa. Tādas bija divas no dažādiem numuriem, bet ar otro zvanu, jau bija skaidrs, ka zvanītājs nav īsts un nolūks nav “tīrs” (gandrīz ar atskaņām pat sanāca).
Saruna bija angliski. Tā, kā es to atceros.
Zvanītājs: Hello! …(pauze)… Hello?
Es: Hello!
Zvanītājs: Can You hear me? … Hello? Can You hear me?*
Es: yes, I can.
Zvanītājs: I can not hear You. Hello? Can You hear me?
Zvanītājs: Is this the right number? Can You spell Your number?** Hello?…
Latviski tulkojot:
Zvanītājs: Hallo! …(pauze)… Hallo?
Es: Hallo!
Zvanītājs: Vai tu mani dzirdi? … Hallo? Vai tu mani dzirdi?*
Es: Jā, dirdu.
Zvanītājs: Es Tevi nedzirdu. Hallo? Vai tu mani dzirdi?
Zvanītājs: Vai esmu piezvanījis pareizi? Vai vari precīzi nosaukt savu numuru?** Hallo?…
*- vieta, kur sapratu, ka saruna tiek virzīta citur un šis nav pārpratums, bet informācijas izgūšana.
**- apstiprinājums manām aizdomām: vēlas apstiprināt manu aktīvo tālruņa numuru.
It kā nevainīgie jautājumi…
Varētu domāt, “kas tad tur ir?”, varbūt, tiešām nedzird, bet NAV JĀNOSAUC NUMURS skaidrāk. Ja vajadzēs, pārbaudīs, pārzvanīs uz īsto. Numura nosaukšana apstiprina tā pieejamību turpmākajiem zvaniem, jo iespējams, zvanu ir tik daudz, ka tiem neviens neseko līdzi, bet numura apstiprināšana palīdz to atzīmēt, kā “derīgu”. Vēl jo vairāk, ja tas ir piesaistīt kādai citai privātai informācijai, kas ļauj lietotāju identificēt.
Manā gadījumā zvanīga no diviem dažādiem numuriem ar nepilnas minūtes starpību un ar tieši to pašu audioceliņu, kas bija pirmajā zvanā. Kad ir vēl viena pazīme, ka zvans nav īsts, bet robotizēts.
Kā piefiksēju. Pamatlietas.
- Krāpnieki bieži izmanto neskaidrus jautājumus un pauzes, lai liktu domāt, ka viņiem ir sakaru problēmas.
- Viņi lūdz apstiprināt vai atkārtot numuru – it kā to neesot dzirdējuši – lai pārliecinātos, ka numurs ir aktīvs un derīgs turpmākiem mēģinājumiem.
Kas jādara? Jānoliek klausule.
Bet tā kā man patīk runāties ar krāpniekiem un pētīt viņu informācijas izgūšanas tehniku, es parasti sarunu turpinu. Šajā gadījumā saruna beidzās līdz ar latviešu valodas lietošanu. Iespējams sakritība vai arī otrā galā saprata (reāllaikā tulkojot?), ka mans latviešu valodas “Vai varat lūdzu atkārtot jautājumu?” teksts bija pietiekams, lai sarunu pēc scenārija beigtu.
Pagaidām angliski, drīzumā citās valodās.
Šis zvans bija angliski. Pieņemu, ka drīz varētu parādīties krieviski un citās valodās. Gribētos ticēt, ka latviešu valoda vēl tik ātri neienāks, lai gan arī to jau ir pieteikami viegli sintezēt (pats tā arī neesmu pabeidzis šādu procesu un eksperimentu, bet kad būs, parādīsies AI sadaļā), bet Elviss Strazdiņš noteikti jau ir kāds video izveidots par to 🙂
Labā ziņa, ka pagaidām labākos rezultātus šāda veida krāpniecībā var sasniegt ar populārajām valodām, jo mazākām valodām var labaāk dzirdēt, ka nav īsts cilvēks. Jāatdzīst, ka mans zvanītājs bija ar ļoti labu ģenerēto rezultātu, bet vienalga ne pietiekami labi, sevišķi, kad esmu atklausījies AI ģenerētos tekstus balss režīmā. Ir nianses un tās var ātri pamanīt, stundām klausoties vai apmācot savu balss ģeneratīvo mākslīgo intelektu.
AI ģenerēti attēli, video un tagad arī balss
Jau pagājušā gadā rakstīju, ka vairs nevaru attēlu un foto uztvert vienkārši (Pateicoties MI neuzticos mākslas foto), jo pats biju iemācījies ģenerēt pat ļoti ticamus attēlus un foto.
TikTok neesmu, bet Facebook un YouTube redzu ļoti daudz īsos video ar ģenerētu vai, precīzāk, pārveidotu video. Kamēr neskaties uz detaļām, uzreiz pamanīt nevar, bet, kā jau rakstīju par balss ģenerēšanu, ja zini kur un kā rodas kļūdas, zini ko testēt, pat bez īpašām AI analīzes programmām.
Šī būtu tā ģeneratīvā mākslīgā intelekta ēnas puse, kur arī tikai pletīsies plašumā. Bet es turpināšu apmācīties AI jomā, ko daru gandrīz katru dienu.