Sākotnēji šis bija domāts tāds kā elektroautomašīnu apkopojums, ko var Latvijā iegādāties (2021. gada nogalē). Tomēr, ejot laikam un republa.lv tā arī neieraudzījis gaismu tajā pašā nogalē, raksts pagaidām palicis melnrakstos, jo ir novecojis, piemēram, BWM i3 no šī gada vairs neražos. Tomēr doma par elektroautomašīnas iegādi neiziet no prāta.
Satura rādītājs
- Kā vispār radās ideja iegādāties elektroautomašīnu?
- Bet es nekur nebraucu!
- Subsīdijas elektroauto iegādei
- Kopsavilkums
Raksts par to, kā sajūsminājos par eletroautomašīnas iegādi, līdz tam, vai man vispār nepieciešama automašīna. Arī pandēmija pamainīja vajadzības.
Kā vispār radās ideja iegādāties elektroautomašīnu?
Par to iedomājos pirms apmēram 2019. gada nogalē, kad sapratu, ka pilsētā esošais auto, iespējams, nav piemērotākais un, ka derētu kāds cits.
Esošais risinājums (2019-2022). Mans Ford Focus (2007) ir ideāls manam dzīvesveidam – pilsēta, 2 cilvēki + dažreiz citi līdzbraucēji, viegli novietot (mazs izmērs). Lielākais plus, abus manus velosipēdus var neizjauktā veidā ielikt automašīnā (šis būs mērījums jebkurai nākamajai automašīnai – elektro vai nē), tā, ka priekšā mums diviem pietiek vietas, un aizbraukt pie jūras pamīties. Pēc vecā BMW (E36), kas reiz bija, liekas īsta dāvana. Un kad jau sāka likties, ka auto ir skaļš, “saplīsis” un neekonomisks, bija iespēja pabraukāties ar citu iedotu transportlīdzekli. Sapratu, ka atbilstoši savam vecumam un stāvoklim, tas ir pietiekami labā kārtībā, ņemot vērā, ka esmu tikai otrais īpašnieks un salīdzinoši “mazs” oriģinālais nobraukums (raksta tapšanas brīdi 230 000+km). Zinot iepriekšējo īpašnieku, izrādījās paziņa, zinu, ka arī pirms manis par to ir rūpējušies, ko var redzēt arī pēc regulāriem servisa apmeklējumiem – apkopei. Es cenšos ievērot to pašu principu – vismaz pirms un pēc ziemas. Pagaidām strādā.
Pandēmija un pārcelšanā uz laukiem.
Un tad pienāca 2021. gads. Pārcēlos uz Gudeniekiem – Latvijas laukiem, bez asfaltēta ceļa visā garumā. Tas nozīmē bedres, konstanti netīrs auto un pavasaros vai rudenī neiestigt dubļos. Pagaidām Ford ar to ticis galā lieliski. Tāpat nav garāžas. Tas viss kopā necik neuzlabo auto ilgmūžību. Visu varētu izbūvēt – tikai nekas no tā visa man nepieder. Esmu “ciemiņš”. Neesmu arī pārliecināts par elektrības vadu slodzes izturību, lai lādētu auto. Tuvākā uzlādes stacija ir tikai ~20km attālumā – Jūrkalnē, tādēļ bailes par to, ka nevarēšu “uzpildīties” nav. Man nav arī tās bailes, ka varētu pietrūkt baterija, lai kaut kur aizbrauktu. Ar vidusmēra elektroautomašīnu pat pa Eiropu var braukāt krustām šķērsām, ja vēl visu laicīgi ieplāno ar “A better routeplanner“, neredzu iemeslu satraukumam. Problēma ir citur.
Bet es nekur nebraucu!
Mans dzīvesveids uz doto brīdi ir mājas – veikals – mājas vienu reizi nedēļā. Programmētāja darbs attālināti. Kopā nobraucami ap 20km nedēļā. Dažreiz uz Jūrkalni, Pāvilostu vai Aizputi aizbraucam, tad vairāk. Labi, ja reizi mēnesī ierodamies Rīgā (Gudenieki – Rīga – Gudenieki = ~370 km). Kā redzams ar vidusmēra elektroauto pilnīgi pietiktu arī ziemā.
Izejot no šī viena punkta – ir vēlme, iespējas un variantu, bet nav jēgas. Mašīna tikai rūsēs, apsūbēs vadi, savienojumi,… un viss pārējais, kas no nebraukšanas ir arī Fordam. Es pat degvielas cenas nevaru attaisnot kā iemeslu iegādei, jo es nekur nebraucu. Lai gan, arī dzīvojot Rīgas centrā, auto tika kustināts reizi divās nedēļās, braucot ciemos uz tiem pašiem Gudeniekiem vai dažreiz kādu dabas taku apstaigāt.
Subsīdijas elektroauto iegādei
Bet ir taču subsīdijas elektroauto iegādei – veseli 4500 EUR! Dēļ nebraukšanas (piecu gadu laikā jāveic 52 000 km = gada laikā jānobrauc 10 400 km, mēnesī 866km, nedēļā ap 200, dienā zem 30km) un dēļ tā, ka joprojām esmu pašnodarbinātais – saimnieciskās darbības veicējs – man nespīd. Tāpat mans Ford Focus nav tik sliktā stāvoklī, lai to par 1000 eiro atdotu – ir tikai aprūsējis.
Tātad, vismaz manā gadījumā, šis ir atliekams pasākums, līdz sākšu pārvietoties biežāk.
Kopsavilkums
Nav jau īsti ko rakstīt – joprojām vēlos elektroauto. Tikai jāsagaida piemēroti apstākļi. Līdz tādi pienāks, būs jau jauni auto, ar, cerams, jau labākām baterijām, tehnoloģiju un nobraucamo attālumu. Tikmēr jāpameklē kāds paaugstināts džipveidīgs pārvietošanās līdzeklis.
Kā redzams no pievienotās A better routeplanner kartes – par uz Dāniju var aizbraukt, īpaši nestresojot par uzlādēm un to ilgumu. Tāpat apstātos pa ceļam. Vajag tikai kustēties!